Velkommen til bloggen

Ja jeg vil ride med på blog bølgen og her er på siden vil jeg prøve at komme med indlæg om vores hverdag for at dem der kender os kan følge lidt med i vores liv! For alle andre kommer der indlæg om børn, Ergoterapi, slynger, kreative ideer, bøger og meget andet!

onsdag den 24. august 2011

Jeg har for lidt mælk… Gode råd!

Jeg har tit hørt nybagte mødre sige de ikke føler de har mælk nok når de starter op med at amme! Jeg havde selv store ammeproblemer da jeg blev mor for første gang, og er sikker på at hvis jeg havde haft mere tålmodighed og en anden indstilling til amning dengang så var det lykkedes bedre end det gjorde. Jeg ammede Karoline delvist i 3 mdr. derefter var hun fuldt ud flaskebarn. Denne gang går det helt anderledes nemt. min indstilling til amning er helt anderledes nu, jeg vil have det til at fungerer denne gang og jeg er har læst og fået en masse gode råd fra især slyngebarn.dk og derfor vil jeg da tillade mig at videregive de gode råd her på min blog så andre nybagte mødre kan nyde gavn af dem.


Hvis du syntes du har for lidt mælk i din ammeperiode og måske især i opstartsfasen og under tigerspring og appetitspring så gør brug af følgende gode råd:


1)Spis en god håndfuld økologiske mandler hver dag!
2) Stop med flaskerne omgående. Produktionen bliver svær at få op igen for hver dag der går. Så man SKAL simpelthen stoppe med flaskerne hvis man vil danne nok mælk til ens barn, og dermed opfylde dets ernæringsmæssige behov (giv lidt kogt -afkølet- vand på kop, hvis dit barn bliver helt ulykkelig over at flasken og de rendende væsker stopper) Vandet mættet ikke, men kan tage lidt af trængen til at få store mængder (før flaske) hurtigt!
3) Am rigtig mange gange hver nat. Her er mælkeproduktionen størst ("mælkehormonet" dannes i størst mængde om natten) derfor er natteamningerne de aller aller vigtigste!
4) Følges de tre første råd er man med mælkemæssigt indenfor 4 døgn!
5) Hop i seng og bliv i sengen med din baby og lig hud mod hud et par dage til mælken er kommet igen, blev opvartet af manden og stress helt af. Stress påvirker også mælkeproduktionen.
6) Når mælkeproduktionen skal øges, gøres det KUN ved at man ammer de hyppigt, og hyppigt kan være nærmest hele tiden føler man, især den første tid, og hver gang produktionen skal tilpasses/øges i forbindelse med at barnet bliver større gentages mønsteret. Det er drønhårdt de dage det står på, det er ikke her man skal lave aftaler med venner og familien, man skal bruge sine kræfter på at være der for barnet og så sove når baby sover.
7) kun under 2% af danske kvinder kan ikke amme pga. arvelige eller sygdomsmæssige problematikker, resten KAN – hvis man har den indstilling at man VIL.
8) Lad rod være rod...
9) og bliv endelig ved at spise for 2, Ok måske ikke 2 men 1 ½ eller 1 ¼
10) sørg for at slappe af og vær ikke bange for at tage en lur eller to sammen med barnet

Ud over disse råd kan man drikke en hvidtøl om aftenen den skulle sætte godt gang i mælken, og hvis man ikke helt er til hvidtøl kan man lave en mælkebombe, den virker som ikke på alle, men den virker på nogle og så er den ikke helt ringe selvom den ikke virker så! Opskriften er her:


MÆLKEBOMBE:

25 g smør
25 g durum – skåret eller mel
25 g usaltede pistacienødder eller græskarkerner
25 g sesamfrø
25 g mandler
25 g kokosmel

Durum ristes i smør på panden. Alt andet hakkes og vendes i.
Spis 2 spsk om dagen eller som man synes. Er ret godt på yoghurt


Når alt dette er sagt så:
Husk altid at en god mor ikke sider i brysterne, så hvis man ikke kan få det til at fungerer og ikke er indstillet på at arbejde benhårdt på det, men hellere vil give flaske fordi det giver mere ro over måltiderne så er det det man skal gøre og det skal man have det fint med at gøre! Ammeperioden skal være en hyggelig stund for mor og barn, det skal ikke være noget man gør kun fordi det SKAL man, det giver en stresset mor og det er ikke godt for hverken barn eller mor. Hvis flasken giver ro og stabilitet for måltiderne og en gladere mor, så er det bedre end at bande og svovle over amningen som ikke fungerer. Disse råd er kun skrevet for at støtte dem der virkelig brænder for at få amningen til at kører, for nej det kører ikke altid bare på skinner og det er ikke noget man BARE gør, det er hårdt arbejde og det skal man være indstillet på!
(billederne er fra google)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar