Velkommen til bloggen

Ja jeg vil ride med på blog bølgen og her er på siden vil jeg prøve at komme med indlæg om vores hverdag for at dem der kender os kan følge lidt med i vores liv! For alle andre kommer der indlæg om børn, Ergoterapi, slynger, kreative ideer, bøger og meget andet!

mandag den 29. august 2011

Ekstreme smerter ved amning?? Se her...

Jeg oplever ekstreme smerter i dette amme forløb. Først fik Frederik svamp i munden og derfor var jeg sikker på han havde smittet mig. Svamp i brystvorterne kan være vildt smertefuldt jo. Så jeg startede op med brentan creme og Frederik fik noget mixtur han skulle have 4 gange om dagen. da det efter 3 uger ikke var blevet bedre hverken med ham og i særdeleshed ikke med mig, var vi ved lægen igen. Han podede os begge og ordinerede brental gel til både Frederik og mig. Svaret på podningen var at Frederiks var positvi, no surprice, men min var NEGATIV!! Jeg fik svaret i fredags og jeg blev helt desperart for det gør simpelthen så sygeligt ondt at amme at jeg var tæt på at kaste håndklædet i ringen for det er virkelig smertefuldt! Men slyngebarn.dk har som sædvanligt svaret på alle spørgsmål og derfor fandt jeg igår en mulig forklaring på hvad de voldsomme smerter skyldes. Der er et fænomen der hedder Raynauds syndrom og som ikke er så ualmindelig for ammende kvinder. Det er blodtilførslen til brystvorterne der er for dårlig og derfor får man meget kraftige smerter og hvide og blå/lilla brystvorter (som jeg også har nemlig) det gør især ondt hvis brystet bliver kulde påvirket og så ved amninger. Idag var jeg til lægen og han var enig i at det lød som om det kunne være det her jeg lider af så derfor fik jeg en recept på noget medicin der hedder Nifedipin som er et blodtrykssænkende præperart som jeg skal tage nogle uger for at se om det har en virkning!! Det håber jeg sandelig for ellers går jg ud af mit gode skind!
Hvis nogle andre føler de lider af ekstreme ammesmerter og smerter mellem amningerne og de gængse svampemidler ikke virker på dig, så tjek symptomene på Ranauds syndrom og se om det ik evt kunne være raynards syndrom du lider af. En anden kvinde har beskrevet det således, og jeg kunne ikke have sagt det anderledes selv for jeg har oplevet det på nøjagtigt samme måde:

 "I starten føltes smerterne som blå mærker, der blev trykket på. Dette var specielt under amninger og en kort tid efter. Derefter begyndte smerterne at blive skarpere og føltes som en kniv, der blev jaget i mit bryst eller som pigtråd, der blev trukket igennem brystet. Nogle gange kom disse pludseligt som jag og andre gange var smerten konstant i længere tid, både under og efter amningerne. Desuden havde jeg smerter omkring brystvorten, når jeg ammede. Dette føltes som om min datter havde spidse tænder, som hun borede ind i mig, når hun suttede. Jeg havde også en konstant sviende smerte i brystvorterne, så det gjorde ondt blot at have en løs t-shirt på. Blodårerne på mine bryster var meget tydelige og mine brystvorter skiftede desuden farve, så tippen blev helt hvid og nogle gange også lilla, omkring amningerne."

Her er et billede af hvordan brystvorten ser ud når den er hvid på spidsen: (taget fra google): Den kan også skifte farve til blå/lilla det kunne jeg ikke finde billede af dog! men det er ret tydeligt!
Hvis du er i tvivl om det kunne være dette du lider af så spørg din læge, dog er der mange læger der ikke kender fænomenet, jo de kender sygdommen for det er noget mange lider af på fingre og tæer men det er ik så tit de støder på det ved brysterne, men der kan det altså også forefindes og er som sagt mere udbredt end man lige tror!!
På netsundhedsplejersekn.dk fandt jeg følgende som svar på et brev der omhandlede de selv samme smerter og farveskift:

"Raynauds Syndrom i brysterne vil ofte starte med at give smerter, som du beskriver. Smerter der minder om de smerter man også har, hvis man har svamp i brystet. Smerterne er der både, når barnet dier, men også mellem amninger og det føles som knive det stikker i brystet. Blodårerne på brystet vil ofte træde tydeligt frem og brystvorterne vil skifte farve - være hvide og derefter skifte til blå-lilla. Farveskiftet sker under amning og man kan se det, når barnet slipper, men brystvorterne kan også skifte farve mellem amningerne. Fordi symptomerne på Raynauds Syndrom i brysterne minder om svampeinfektion, vil mange blive behandlet for svamp gentagende gange uden effekt. Diagnosen skal stilles af en læge, med viden om amning og Raynauds Syndrom. Og hvis diagnosen passer, så vil der normalt også være symptomer, hvis du f.eks. udsættes for kulde - altså dine brystvorter vil kunne ændre farve efter kulde-varme påvirkning - også selvom man ikke ammer mere. Man kan, hvis man stiller diagnosen, vælge at behandle kvinden med medicin. Det man giver hedder Nifedipin, og er en calciumantagonist. Udskillelsen i modermælk er lille (<1-10,3 mg/L) og det kan derfor anvendes af kvinder der ammer. Medicinen vil ofte kunne gives i en kortere periode, nærmest som en kur og det kan gøre at man som mor, er i stand til at amme smertefrit. Man giver normalt 5 mg, 3 gange dagligt, men kan også give det i større mængde, som en depottablet. Medicinen gives i 2 uger og stoppes normalt derefter."
Jeg starter på medicinsk behandling imorgen og så må vi se når jeg skal til 8 ugers tjek ved lægen om 3 uger om det har haft en effekt, det håber jeg sandelig for ellers må jeg opgive amningen for det er simplethen for smertefuldt, og det vil jeg meget nødigt!!
Status på Frederik idag efter 5 ugers undersøgelse er: han vejer 3280 gr og er 53 cm dvs han har tager 860 gr på og vokset 8 cm på 5 uger, vægten er fantastisk, men cm virker lidt vildt meget, tror måske det er nogle der måler lidt forkert!!

4 kommentarer:

  1. Tak for din fine beskrivelse. Hjalp den medicin du fik?

    SvarSlet
  2. Nej desværre ikke, men det viste sig at jeg havde indvendig brystsvamp som også er ekstremt smertefuldt. Det hjalp da jeg fik en fluconezol kur mod indvendig brystsvamp.

    SvarSlet
  3. Tusind tusind tak for din artikel:-) Jeg sidder med bankende hjerte og har endelig fået svaret på mit katastofale ammeforløb på min datter i 2007. Jeg havde enorme smerter og blålilla brystvorter! Jeg endte med en brystabsces, der skulle opereres væk. Der gik betændelse i og det skulle åbnes igen, så mit bryst er halveret og jeg går med protese i dag. Da jeg er gravid med min søn 2010 får jeg diagnosen raynaud og sjøgrens syndrom - efter jeg havde sagt mit drømmejob op, da jeg ingen energi havde (er cand.mag). Min læge frarådede amning pga mit sidste forløb, men vidste intet om forbindelsen mellem amning og raynaud. Jeg slap for smerterne og fik en glad flaskedreng:-)

    SvarSlet
  4. Det var da dejligt du kunne bruge artiklen. Så håber jeg at hvis du skal have flere børn at du så har mod på at prøve amning igen hvis medicinen kan holde dig uden smerter. Held og lykke.

    SvarSlet